DOORREKENINGEN

Het CPB (Centraal Planbureau)  en het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) rekenden voor de politieke partijen die dat wilden hun verkiezingsprogramma’s door. Dat heet KiK (Keuzes in Kaart). Ik (Michael van der Vlis) heb deze selectie uit hun 500 pagina’s gemaakt en de gepresenteerde selectie uit KiK is dus helemaal mijn schuld.

 

Enkele voor dit debat boeiende uitkomsten van 'Keuzes in Kaart'

 

 

 

 

Veranderingen tov heden

VVD

PvdA

PVV

CDA

SP

D66

GL

CU

SGP

DPK

Autogebruik (2020, %)

2

-10

2

2

-15

-15

-22

-15

0

2

OV-gebruik (2020,%)

-2

5

0

-2

12

5

20

7

0

2

Files snelwegen (2020, %)

10

-37

12

7

-20

-47

-67

-32

-25

15

 

Hoewel de planbureau’s hun best doen om politiek neutraal te zijn lukt dat natuurlijk nooit helemaal want ze moeten voor de berekeningen definities kiezen. Zo lees ik:

“Positieve reisbaten worden gecompenseerd door welvaartsverlies door minder autogebruik. PvdA, SP, D66, GroenLinks en ChristenUnie realiseren in verhouding tot de andere partijen grote reistijdbaten (sneller zijn  waar je wezen wilt, MvdV)… Dit komt door de invoering van de kilometerheffing, waardoor de files fors afnemen, maar waardoor mensen ook vaker besluiten om niet te reizen”.  Kennelijk is mobiliteit in hun model hoe dan ook een plus en minder autogebruik een stevige min. Tja.

 

“Alle partijen maken het mogelijk dat minimaal een deel van de vergoedingen voor het woon-werk-verkeer, net als nu onbelast vergoed kan worden. VVD, PvdA, PVV, SP, SGP en DPK kiezen voor (de huidige praktijk van) een onbelaste vergoeding voor woon-werk-verkeer per auto van maximaal 19 ct/km.  Het CDA kiest voor een maximale autovergoeding van 13 ct/km, met een maximum van 70 km. De ChristenUnie hanteert 10 ct/km.”

 

“Vijf van de 10 partijen – PvdA, SP, D66, Groenlinks en ChristenUnie – voeren een vorm van kilometerheffing in voor personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens en schaffen  gelijktijdig de motorrijtuigenbelasting (mrb) geheel of gedeeltelijk af. PvdA, SP en GroenLinks verhogen de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s (bpm) terwijl D66 en ChristenUnie deze aanschafbelasting willen halveren. PvdA, D66, GroenLinks en SGP voeren een congestieheffing in.”

 

“De mogelijkheden om met de OV-studentenkaart gratis te reizen worden ingeperkt door VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. De mogelijkheden om gratis te reizen worden door minderjarige mbo-studenten uitgebreid door SP, GroenLinks en ChristenUnie.”

 

“Bijna alle partijen bezuinigen op de aanleg van wegen. Alleen VVD en PVV trekken hier extra geld voor uit. VVD, SP, D66 en GroenLinks geven extra geld uit aan spoorinfrastructuur terwijl PvdA, PVV, SGP en DPK hierop bezuinigen. Op regionaal OV wordt bezuinigd door VVD, PVV, CDA en DPK. Extra geld wordt hiervoor uitgetrokken door SP, Groenlinks. ChristenUnie en SGP”

 

“Het niet belasten van de vergoedingen voor woon-werk-verkeer zorgt voor een toename van het autogebruik en de filedruk. Het effect van autogebruik en files van meer geld naar of bezuinigen op wegen is in verhouding hiermee beperkt. Dit is de belangrijkste verklaring voor de toename van het autogebruik en de filedruk VVD, PVV, CDA en DPK.  De belangrijkse verklaring voor he afgenomen autogebruik  en de afgenomen filedruk bij PvdA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie en SGP is het invoeren van een kilometerheffing.