D66: fragmenten uit het verkiezingsprogramma

https://www.d66.nl/verkiezingsprogramma/

* Mainports duurzaam versterken. De havens van Rotterdam en Amsterdam en de luchthavens Schiphol en Eindhoven zijn vitale schakels in onze internationale handel en bereikbaarheid. Daarmee zijn zij een belanrijke pijler onder de Nederlandse economie. D66 wil de mainportfunctie van Schiphol dan ook duurzaam versterken. Hiertoe dient Schiphol zich selectief te onwikkelen en zich in te zetten voor het verduurzamen van de bedrijfsprocessen. D66 wil naar een duurzamer luchtvaart en steunt daarom het emissiesysteem, internationale afspraken over het belasten van kerosine en het inrichten van één Europees luchtruim waarmee veel brandstof kan worden bespaard. Verder is D66 voor samenwerking tussen Nederlandse en Belgische havens.

* Ruimte is in Nederland niet vanzelfsprekend. Ons land is een van de meest dichtbevolkte ter wereld. Ruimte is in Nederland dus per definitie schaars. Tegelijkertijd heeft iedereen – nu en in de toekomst – ruimte nodig. Ruimte voor ons zelf om te wonen, ruimte voor onze        kinderen om te spelen, ruimte om te bouwen en verbouwen, ruimte om onze economie te laten groeien en ruimte om de natuur haar gang te kunnen laten gaan.

* De spanning tussen ruimte als essentiële voorwaarde om te leven en te groeien en ruimte als schaars goed vraagt om scherpe en duurzame politieke keuzes op het terrein van ruimtelijke ordening. D66 kiest voor ruimte voor iedereen, niet alleen voor hen die haar nu bezitten. Wij willen de beschikbare ruimte beter benutten door deze duurzaam in te richten en te gebruiken. Concreet betekent dit het vergaand hervormen van de woningmarkt, het optimaal benutten van ontwikkelingen als ‘krimp van de bevolking’, duurzaam investeren in natuur, landbouw, visserij en het stimuleren van zuinig rijden en het gebruik van openbaar vervoer.

* D66 streeft naar een nieuw evenwicht, gebaseerd op compacte groene steden en slim gebruik van de ruimte, zowel boven als on der grond. Wij streven naar Nederland als mooiste metropool van Europa, met een groen hart en een moderne, duurzame agrarische sector. Zo creëren we letterlijk en figuurlijk meer ademruimte voor iedereen die hier werkt, woont of om andere redenen verblijft. Dat creëert nieuwe kansen voor recreatie, natuur en bedrijvigheid.

 

Mobiliteit

* Mobiliteit is een levensbehoefte. Nederland kenmerkt zich door een dicht netwerk van steden, dorpen en wegen. Door het groeiend aantal auto’s en gereden kilometers bereiken we de grenzen van ons wegennet. Voor een duurzame samenleving is goed en betrouwbaar openbaar vervoer een belangrijke voorwaarde. Met reistijden en reiscomfort die kunnen concurreren met de auto. Trein, tram, lightrail, bus en OV-fiets kunnen samen zorgen voor een aantrekkelijk, snel, hoogfrequent en eenvoudig toegankelijk transportnetwerk. Goed openbaar vervoer is meer dan een verzameling lijnen, het is een systeem dat – veel meer dan nu – in samenhang moet worden bekeken

* D66 wil het gebruik van openbaar vervoer stimuleren door het bieden van meer kwaliteit, hogere frequenties, betere aansluitingen van trein, metro, tram, bus en fiets, het aanbieden van gratis internet in de trein en het zorgen voor schone treinen. D66 is voor het tot stand brengen van ‘metro-achtige’ treinverbindingen tussen de grote steden en een uitbreiding van het NS-nachtnet.

* Reizigersbelang voorop.

   Bij NS en bij vervoerders in het stads- en streekvervoer wil D66 dat het reizigersbelang en de betrouwbaarheid een prominente plaats innemen in de kaders die de overheid stelt en de financiële prikkels die zij geeft. D66 wil dat het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk is, onder andere door het toegankelijk maken van materieel, haltes en opstapplaatsen voor minder validen. Wij ergeren ons aan de terugkerende problemen op het spoor. Betere samenwerking tussen ProRail en gebruikers, vooral NS, is noodzakelijk

* Grensoverschrijdend OV

    D66 wil dat ook in grensstreken goed openbaar vervoer aanwezig is. Barrières die de ontwikkeling van grensoverschrijdend openbaar vervoer remmen, moeten worden weggenomen

* Ruim baan voor de fiets

D66 wil fietsgebruik stimuleren en binnen bereik van grotere groepen mensen brengen. Combinaties met het openbaar vervoer worden door D66 gestimuleerd met P+R voorzieningen op strategische locaties. D66 wil het netwerk van fietsverbindingen verbeteren, onder andere door meer stallingvoorzieningen in stadcentra, bij stations, publieke voorzieningen en bedrijven. D66 wil de verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren door het beter inrichten van fietspaden en verkeersstromen. Kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen en oudere fietsers, verdienen speciale aandach.

* Stimuleer het ‘nieuwe werken’

   D66 moedigt de ingezette trend naar het ‘nieuwe werken’ aan. Met flexibele werktijden, thuiswerkfaciliteiten, gebruik van nieuwe media, autodelen en spitsmijdprojecten kan de filedruk worden bestreden. Hier liggen in het bijzonder kansen voor ambtenaren en het mkb

* Beprijzen auto- en weggebruik

    Het is al decennia duidelijk dat wij anders moeten omgaan met mobiliteit om te zorgen voor minder files, betere bereikbaarheid en minder vervuiling. D66 wil dat mensen betalen voor het gebruik, niet voor het bezit van een auto. Dit kan via beprijzen van rijden en door het afbouwen van fiscale prikkels voor autogebruik. In het Begrotingsakkoord zijn hier eindelijk afspraken over gemaakt. D66 wil dat de politiek zich aan deze afspraken houdt en zo duidelijkheid biedt aan forenzen. D66 zorgt wel voor een aanvullende overgangsregeling die vooral OV-forenzen ontziet. Op de langere termijn (2016) wil D66 naar een stelsel van kilometerbeprijzen, met duidelijke waarborgen voor privacy en zonder disproportioneel

* Verbeter bestaande wegen

    Voor D66 is verbetering van bestaande wegen eerste keus, nieuwe wegen worden alleen aangelegd als deze echte meerwaarde voor het functioneren van netwerken opleveren. Bestaande wegen kunnen beter worden benut, bijvoorbeeld door intelligente verkeerssystemen of het scheiden van doorgaand en regionaal verkeer. Beheerste groei in autoverkeer leidt ook tot beperkte groei van onderhoudskosten van het wegennet. Goede inpassing van nieuwe wegen is bij aanleg een noodzakelijke voorwaarde.

* Milieuvriendelijk reizen aantrekkelijk

    D66 wil differentiatie in belastingen voor auto’s zodat schone auto’s worden gestimuleerd. Het netwerk van laadpalen en ook accuwisselpunten voor elektrische auto’s wordt sterk uitgebreid om elektrisch vervoer een reële optie te maken

* Biobrandstoffen

    Biobrandstoffen kunnen, mits duurzaam, een belangrijke bijdrage leveren aan vergroening van onze mobiliteit. Wat D66 betreft wordt in 2020 minimaal 50% van alle biobrandstoffen gewonnen uit afval, algen en restproductie. Daarnaast moet 10% van de brandstoffen in de transportsector op een duurzame manier verkregen zijn.