MENINGENdoor Michael van der Vlis
Dit begon als een aantal stellingen tbv het verkiezingsdebat dat Rover en Railforum op 4 sept organiseren. Ik was daarvoor alle partijprogramms's langsgelopen. En het werd veel te lang en te uitgebreid. Maar het is toch zonde om het te prullebakken. Daarom zit het toch bij de stukken. Voor als u tijd en zin heeft. En de stellingen weerspiegelen natuurlijk mijn persoonlijke mening.
STELLINGEN
1.De forenzentaks is een goede zaak. Mobiliteit is een basale mensenwens. Maar het levert altijd CO2 op en er is geen reden om het te bevorderen. Nog mooier zou zijn als het OV van die taks zou worden vrijgesteld: dat helpt bij de verschuiving van auto naar OV.
2.Die kilometerheffing moet er nou eindelijk eens komen, vooral het spitstarief. Forenzen kunnen prima met het openbaar vervoer en in de spits zitten ze het economisch noodzakelijke verkeer (zakelijk en goederen) in de weg. Ze komen aan onze boterham. Betaald parkeren wordt bevorderd.
3.De provincies en de Randstedelijke vervoersregio's worden verantwoordelijk voor de stoptreinen in hun gebied. Om de aansluiting tussen trein en ander OV beter te maken en in de vleugels van de Randstad tot integrale OV-stelsels te kunnen komen.
4.Het grensoverschrijdend trein- en busvervoer gaat deel uitmaken van de concessies. Of de concessieverleners nou rijk of provincies zijn: in een Europa met steeds minder grenzen past niet dat om de Nederlandse grens voor het OV een hek is gezet. Daar hoort een regeling voor de chipkaart bij.
5.Wegverbredingen en nieuwe wegen lijden alleen maar tot meer autoverkeer, extra CO2-uitstoot en meer overlast voor omwonenden. Laten we toch ophouden met die onzin en dat (vele) geld investeren in het verbeteren van het OV en van fietsvoorzieningen.
6.Het openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Dat begint met toiletten in treinen en elders, makkelijk instappen, enz. Als we OV-budgetten en budgetten voor bijzonder vervoer samenvoegen is dat financieel te regelen. Dan kunnen mensen met een beperking meer als gewoon mens door het leven.
7.ProRail wordt een afdeling van NS. De Vervoerskamer zie er op toe dat andere spoorgebruikers daar niet de dupe van zijn. Maar het wordt tijd dat NS beslist over het wel of niet ruimen van wissels, over wat er gedaan moet worden bij calamiteiten en dat perronhoogte en treininstaphoogte gelijk zijn: ook voor mensen met kinderwagen, rollator of bagage.
8.Het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS moet snel worden ingevoerd. Om de spoorveiligheid te vergroten, maar ook om de capaciteit op ons spoornet te vergroten. Zodat intercity's vanuit Groningen sneller kunnen en de stoptreinen in de Randstad beter geïntegreerd kunnen worden in de netten van de Randstadvleugels.
9.Het aanbesteden van het OV in de grote steden is geen verplichting. We zouden wat kunnen leren van de Vlaamse aanpak: grote en langjarige elementen blijven centraal, maar de concessionaris is verplicht de helft van zijn werk aan te besteden. Zo pak je zowel de voordelen van centrale integratie als die van de prijswerking op de markt.
10.De rijksoverheid legt een anker in de markt door de bedrijven tot acceptatie van een landelijke tariefstructuur en daarbij behorende tarieven te verplichten. Daarnaast staat het bedrijven en decentrale overheden natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien.
11.De reisinformatie dient correct, snel (vooral bij verstoringen) en gratis te zijn. Dat is allereerst een verantwoordelkijkheid van vervoerders die in de concessies geregeld dient te zijn. Daarboven voert OV9292, onder verantwoordelijkheid van de minister, de regie op dit terrein.
12.OV-gebruik is een keten: fiets-bus-trein-tram of zoiets. En de kwaliteit van de reis wordt voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van de keten. Of zoiets. Niemand gaat nu over de kwaliteit van die keten. NS krijgt in de nieuwe concessie, als dominante partij, een zorgplicht voor de kwaliteit van de keten.
13.De liberalisering van de taximarkt is vooral in de grote steden uitgelopen op een ramp. Het gajes in deze branche kreeg de ruimte, de reiziger was de dupe. Grote steden krijgen alle middelen die zij wensen om de orde te herstellen en taxi's tot normaal deel van het OV te maken.
14.De auto is een grote vervuiler. CO2, geluidshinder, fijnstom, enz. Voor sommige van die problemen is de electrisch auto een oplossing. Die wordt dus krachtig bevorderd, fiscaal en anderszins. Maar ook electrisch vraagt de auto een ruimtebeslag waar onze steden niet op gebouwd zijn. Streng parkeerbeleid (duur!) blijft onverminderd nodig.
15.Eigenlijk moet iedereen alles op de fiets doen. Schoon, gezond, gezellig. Maar lang niet iedereen kan op fietsafstand van zijn werk wonen en als oudere vergt het doodsverachting om je in het Amsterdamse fietsverkeer te voegen. Maar laten we de fiets, fietsenstallingen bijvoorbeeld, wel heel hoog op de agenda zetten.
16.De OV-chipkaart is bijna een verloren gevecht. In plaats van een aardige extra dienst voor de reiziger werd het een keurslijf. Waarbij technisch van alles rammelde en allerlei normale reizigerswensen niet mogelijk bleken of door de sector werden tegen gehouden. Ik stel mishandeling van de beleidsmakers voor.