PvdA: fragmenten uit het verkiezingsprogramma

http://nu.pvda.nl/binaries/content/assets/documenten/2012/PvdA_verkiezingsprogramma_120912.pdf

 

* Een visie die zicht biedt op investeringen in duurzame energie en infrastructuur.

* Onze vervoersknooppunten de Rotterdamse haven, Schiphol en spoorlijnen zijn van onmisbaar belang voor de Nederlandse economie.

* Niet alleen goederenvervoer, maar ook het realiseren van grensoverschrijdende Intercity-verbindingen zijn van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling van de randstad en de regio’s

* om nu eindelijk samen met de provincies de OV-trajectkaart voor MBO’ers (onder de 18) te regelen, te financieren uit de BDU-mobiliteitsgelden.

* Lokaal komen steeds meer middenklassers in de problemen, maatregelen als het afschaffen van onbelaste reiskostenvergoedingen maken het ook voor die groep moeilijker om hun boterham te verdienen.

 

3. Bereikbaarheid als strategisch belang

 

Bereikbaarheid is cruciaal voor onze economie en daarmee essentieel voor groei en de bestrijding van werkloosheid. Voor bedrijven zijn snel internet en goede weg, spoor en waterwegen cruciaal. Door snel internet krijgt het combineren van werk en zorg een extra impuls en kan milieubelastend woon-werkverkeer verder reduceren. Het openbaar vervoer en de auto moeten ons snel, veilig en betrouwbaar van A naar B brengen. Dat alles in een dichtbevolkt land met het meest fijnmazige wegennet en het drukste

spoor van Europa. Nog altijd besteden Nederlanders relatief veel tijd aan het woon-werkverkeer. Tijd die dus verloren gaat aan gezin of sociale bezigheden. Een goede bereikbaarheid is niet alleen goed voor groei en banen. Het zorgt ook voor een prettiger leven.

Dit gaan we doen:

* De PvdA wil dat de fiscale vrijstelling van de reiskostenvergoeding woon-werk-verkeer gehandhaafd blijft.

* Wij dragen de NS, als beoogd concessiehouder voor het hoofdrailnet, op om vóór 2015 grensoverschrijdende IC-verbindingen met HST-stations kort over de grens te realiseren.

* De regelgeving rondom de OV chipkaart zal, vóór de afschaffing van het papieren vervoersbewijs, aangepast worden zodat een deugdelijke oplossing geboden wordt voor OV aanbieders en gebruikers in de grensregio’s.

* De kosten van autorijden moeten veel eerlijker worden betaald. Dus betalen naar gebruik in plaats van naar bezit. Nu betaalt oma die nog geen 1000 kilometer rijdt evenveel belasting als de leaserijder die 50.000 km maakt. De PvdA zet in op een eerlijke prijs per kilometer.

* Voor vrachtwagens wordt Maut ingevoerd, het systeem dat Duitsland al heeft. De PvdA zet in op een eerlijke prijs per kilometer. De wegenbelasting schaffen we gelijktijdig af. Het voordeel van Maut is dat ook buitenlandse vervoerders aanzienlijk gaan bijdragen en ertoe zal leiden dat er minder ritten met lege vrachtwagens zullen plaatsvinden.

* Accijnsloze brandstof (‘rode diesel’) wordt afgeschaft.

* De wegverbreding, gesteund door de PvdA, is succesvol geweest. Door bezuinigingen is er in de komende jaren minder geld beschikbaar voor de aanleg van wegen. De minst duurzame wegenprojecten worden uitgesteld. Voorfinanciering door publiekprivate samenwerking maakt het mogelijk de noodzakelijke (spoor)wegen versneld aan te leggen en zo bij te dragen aan groei en banen. 

* Bij de keuze tot verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen staat voor de PvdA als eerste voorop  geen  verslechtering  van  de  verkeersveiligheid  en  het  milieu.  De  PvdA  wil  de  maximum snelheid op de Nederlandse autowegen terugbrengen naar 120 km/uur. De huidige 80 km-zones rond de grote steden blijven gehandhaafd.

* De PvdA heeft een initiatiefwetsvoorstel ingediend voor één landelijke regeling voor het parkeren door gehandicapten, inclusief gratis parkeren langs de openbare weg. Dit zal hun mobiliteit en participatie bevorderen.

* Het gehele openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking.

* Om de problemen op het spoor sneller aan te pakken willen we dat de NS en Prorail weer samengaan in één organisatie. De afstemming en samenwerking moet veel beter, waarbij de minister de eindverantwoordelijkheid draagt.

* Veiligheid op het spoor moet weer gegarandeerd zijn en treinongevallen moeten tot het verleden gaan behoren. Daarom pleit de PvdA voor het versneld invoeren van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS.

* De binnenvaart wordt als duurzame vorm van goederenvervoer bevorderd, ondermeer door onnodig wachten te beperken.

* Het aanbesteden van het openbaar vervoer in de steden is geen verplichting.

* De tarieven voor het openbaar vervoer moeten landelijk door de overheid worden vastgesteld. Er komt een jaarlijkse toets op de prestaties van openbaar vervoersbedrijven.

* Het OV moet reizigersvriendelijk zijn. Stations moeten veilig zijn, treinen en bussen schoon, en de trein moet standaard uitgerust zijn met een toilet en internetverbinding. Het OV moet goed toegankelijk zijn voor mensen met een beperking en reisinformatie dient tijdig beschikbaar te zijn. Goede P+R voorzieningen, ook voor fietsers, zijn onmisbaar.

* De PvdA staat voor het belang van goede wandelpaden en een groene omgeving in en om de steden en dorpen. Daarom willen wij ons inzetten om een nationaal wandelnetwerk te creëren en goede verbindingen met lokale wandelroutes en -paden.

* MBO’ers vormen de toekomstige motor van onze economie. Daarom voeren wij een OV-trajectkaart voor het MBO in, samen met de provincies, te financieren uit de brede doeluitkering mobiliteit.

* De verkeersveiligheid kan nog veel beter. Verdere scheiding van langzaam en snel verkeer hoort daarbij. Denk aan veilige fietspaden, het scheiden van fiets en scooterverkeer, een goede inrichting van 30-km zones, zeker rond scholen. Ook is er nog veel winst te halen op provinciale wegen. 

* De PvdA wil de hufterigheid in het verkeer harder aanpakken, door verruiming van de mogelijkheden tot rijontzeggingen of in beslagname van voertuigen. 

* Om de leidende internationale rol te behouden, moeten de havens van Nederland samenwerken in plaats van concurreren. Groei en werkgelegenheid moeten hierbij het absolute doel zijn. De haven van Rotterdam vervult hierin een voortrekkersrol.

* Schiphol is een van de motoren van onze economie. We kiezen voor kwalitatieve groei die veel bijdraagt aan de economie en nadrukkelijk rekening houdt met de leefbaarheid in de regio. Andere luchthavens in Nederland, zoals Lelystad, kunnen op termijn een deel van de kwantitatieve groei van Schiphol voor hun rekening nemen.

* De luchtvaart kan schoner en energie-efficiënter. De PvdA wil de subsidies op kerosine afbouwen en in Europees verband een kerosinebelasting invoeren.

 

4. Ruimtelijke ordening

 

Nederland is een prachtig land, met z'n vergezichten, toonaangevende architectuur en schitterende natuur. De inrichting van ons land is nog lang niet ‘af’. Zo moeten er nog steeds duizenden woningen gebouwd worden, zal her en der nog een stuk weg of spoor aangelegd moeten worden en willen we geïsoleerde natuurgebieden met elkaar verbinden. De tientallen jaren van ongekende (bevolkings)groei liggen echter achter ons. Nieuwe opgaven dienen zich aan, krimp is daar een van. In grote delen van Nederland is de

bevolking aan het vergrijzen en ontgroenen of zelfs aan het krimpen.

Dit gaan we doen:

* Het Rijk moet regie nemen op het gebied van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening om ons land Leefbaar te houden. Concurrentie tussen gemeenten of provincies is schadelijk. Het Nederlandse stedenlandschap is sterk verweven en dat vergt afstemming op Rijksniveau.

* We zetten in op aansluiting van bedrijven en woningen op snel internet in zowel stedelijke als plattelandsgebieden. Digitale snelle bereikbaarheid is ook voor sterke economie in meer afgelegen gebieden van cruciaal belang.

* Leegstaande kantoren en bedrijventerreinen krijgen meer mogelijkheden om al dan niet tijdelijk voor andere doeleinden zoals wonen te worden gebruikt. Ongebruikte bouwrechten moeten na 5 jaar komen te vervallen zodat gronden niet onnodig lang braak komen te liggen.

* Er moet één nieuwe Omgevingswet komen ter vervanging van tientallen andere wetten waarmee veel duidelijker wordt welke rol burgers in welke fase van planning en uitvoering kunnen spelen.

* In de ruimtelijke ordening gaat heel veel tijd verloren door langdurige procedures zonder dat er veel winst wordt bereikt, bijvoorbeeld voor het milieu. Wij willen toe naar een ontwikkelingsgerichte aanpak. Daarvoor worden lange termijn doelstellingen vastgelegd bijvoorbeeld op het gebied van  luchtkwaliteit  of  schoon  water  en  alle  initiatieven  die  daar  per  saldo  aan  bijdragen  krijgen volop de ruimte. Op deze manier staan we niet langer op de rem maar stimuleren we juist vooruitgang.