SGP: fragmenten
uit het verkiezingsprogramma
* Wat is groen? Groen staat symbool voor alles wat goed is voor onze leefomgeving, voor klimaat, planten en dieren. Maar, onze leefomgeving schatten we pas echt op haar juiste waarde wanneer we deze behandelen als schepping van God.
* Goed rentmeesterschap begint dus bij burgers en bedrijfsleven, níet bij de overheid. Dat betekent een terughoudende opstelling van de overheid in het wettelijk sturen van ontwikkelingen in de maatschappelijk gewenste richting. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om duidelijke kaders te stellen, goede initiatieven te faciliteren en uitwassen te bestrijden.
* Natuur en cultuur liggen in Nederland dicht bij elkaar. Ze hebben elkaar voor een groot deel vormgegeven. De diversiteit van natuur en landschap is groot. Biodiversiteit is door God in de schepping gelegd, maakt de natuur weerbaar en is nuttig voor de mens.
* De ordening van onze
schaarse ruimte is een lastige opgave. Woningbouw, bedrijvigheid, natuur,
landbouw, wegen, alles heeft een plekje nodig en liefst niet teveel door
elkaar. De SGP staat achter het motto ‘decentraal wat kan, centraal wat moet’.
Mobiliteit is voor mensen erg belangrijk. Voor het werk,
voor sociale contacten en voor recreatie. SGP kiest daarom voor beleid, waarin
auto en OV op waarde worden geschat. Een beleid dat zich kenmerkt door een
nuchtere kijk op mobiliteit. Mobiliteit is onmisbaar. Tegelijkertijd is helder,
dat mobiliteit niet onbeperkt genoten kan worden. Dat zou
geen recht doen aan de vele afwegingen en spanningsvelden die een rol spelen
rond mobiliteit: leefbaarheid, veiligheid, schone lucht, gezonde natuur,
verantwoord energiegebruik, voldoende stilte en rust. Waarden die iedere
burger óók gehonoreerd wil zien. Daarom bepleit de SGP een uitgekiend
ruimtelijk beleid om mobiliteit te verminderen. Bijvoorbeeld door middel van
een intelligent locatiebeleid kunnen hier serieuze slagen worden gemaakt. Ook
op fiscaal terrein kunnen maatregelen worden genomen om mobiliteit te remmen.
Het afschaffen van de overdrachtsbelasting kan mensen stimuleren om dichter bij
het werk te gaan wonen. De SGP verwerpt de forenzenbelasting. Ook op het
terrein van transportpreventie valt het nodige te winnen.
Concreet voor wegen:
§ Een
robuuste inzet ten aanzien van het oplossen van knelpunten op hoofdwegen en
hoofdspoor is hard nodig.
§ Als
veiligheid en milieu het toelaten, is 130 km/u op de snelweg aanvaardbaar.
Daarnaast moet meer ruimte worden geboden aan dynamisch snelheidsbeheer:
sneller waar het kan, langzamer waar het moet.
§ Het
Rijk moet zich niet alleen richten op investeringen in de Randstad, maar ook op
het gebied daarbuiten (Gelderland, Zeeland, Noorden).
§ De SGP
bepleit een eenduidig en begrijpelijk systeem van autobelastingen. Door een
stapeling van fiscale vergroeningsmaatregelen wordt
het huidige systeem te complex.
§ De
mogelijkheden van kilometerbeprijzing moeten bezien
worden. Het moet wel technisch
haalbaar en betaalbaar zijn. Bovendien dienen we zeer terughoudend te zijn om
juist de economisch meest actieven extra te belasten
voor hun kilometers.
§ Er komt
een verbod op vrachtverkeer op zondag, zoals dat ook in verschillende andere
Europese landen geldt.
§ Er moet
zoveel mogelijk gesneden worden in het oerwoud van verkeersborden.
§ De
overheid schept randvoorwaarden waarmee schone vormen van vervoer worden
gestimuleerd: elektrisch rijden, rijden op aardgas, groen gas, biobrandstoffen,
waterstof en hybride rijden.
§ Het
Rijk moet met kracht werken aan een integrale, niet-gefaseerde uitvoering van
het voorkeursalternatief van de Rijnlandroute.
Concreet voor fietsen:
§ Gemeenten,
provincies en waterschappen moeten gestimuleerd worden om aantrekkelijke
fietspaden aan te leggen en te verbeteren. Dit geldt ook de faciliteiten voor elektrisch fietsen.
§ Verdere
uitbreiding van het
§ Het
tekort aan (gratis) fietsstallingen moet worden weggewerkt.
§ Fietsen
wordt een expliciet aandachtspunt in het
gezondheidsbeleid.
§ De
verkeersveiligheid wordt vergroot door een steviger inzet op ontvlechting van
fietsroutes en routes voor gemotoriseerd verkeer.
Concreet voor
verkeersveiligheid:
§ Verkeersveiligheid
krijgt hoge prioriteit.
§ Drugs
en alcohol in het verkeer moeten volledig worden uitgebannen.
Concreet voor de binnenvaart:
§ Knelpunten
in de vaarwegen moeten zo snel mogelijk worden weggewerkt. Dit geldt ook de
kleinere vaarwegen als haarvaten van het systeem.
§ Er mag
geen nieuw achterstallig onderhoud ontstaan.
§ Het
Rijk moet de gevolgen van de crisis voor de binnenvaart bestrijden. Het
perspectief voor de binnenvaart is over enige jaren veel gunstiger. Daarom is
van belang dat een koude sanering wordt voorkomen en extra wordt ingezet op
maatregelen om de sector te versterken (Modal
Shiftbeleid, Quick Wins
Verladers en kleine vaarwegen).
§ Goederenvervoer
over water is favoriet bij de SGP. De Betuweroute mag geen valse concurrentie
opleveren.
§ De
papieren rompslomp moet tot een minimum worden teruggebracht.
Concreet voor het spoor:
§ Openbaar
vervoer moet goed toegankelijk zijn voor gehandicapten.
§ Het
Rijk moet meer investeren in regionaal openbaar vervoer. Niet de vervoervraag
moet leidend zijn, maar de ambitie om regionaal OV op te plussen tot een
samenhangend
Concreet voor de luchtvaart:
§ De
luchthaven Schiphol loopt tegen haar grenzen aan. De aanleg van
een luchthaven in zee moet tot de mogelijkheden blijven behoren. Onderzoek
hiernaar moet doorgang vinden.
§ De
invoering van accijns op kerosine moet Nederland in internationaal verband
sterk bevorderen.
Concreet voor veerdiensten:
§ Veerdiensten verdienen steun. Ze voorkomen jaarlijks maar
liefst 333 miljoen omrijkilometers. Dit voorkomt veel
uitstoot en bovendien veel verkeersslachtoffers.
§ Het
Rijk moet bevorderen dat de noodzakelijke verjonging en innovatie van de
veerpontenvloot serieus gestalte krijgt.